loading...
خبري,علمي,تفريحي,عکس,مدل
بازدید : 343 دوشنبه 03 مرداد 1390 نظرات (0)

از مرد اخلاقی که بازداشت شد تا قهرمانی محبوب که بی دلیل مرد

http://pic2baran.rozblog.com/

 

همه چیز خیلی سریع اتفاق می افتد. پسری 18 ساله که حالتی غیر طبیعی دارد روبروی مردی درشت اندام می ایستد و دست به چاقو می برد. صبح روز بعد خبری تلخ ، شوکی بزرگ به ورزش ایران وارد می کند. روح الله داداشی ، قویترین مرد ایران بر اثر ضربه چاقوی فردی ناشناس می میرد و علت مرگ چیزی نیست غیر از اینکه پسرک می خواسته جلوی دوستانش قدرتش در استفاده از چاقو را به رخ بکشد. اینکه کسی را زده که حداقل 2 برابرش بوده.

 

هنوز دو ماه از دعوای شهران نگذشته. جایی که برادران قرایی با سه مرد هم قد خود گلاویز می شوند و کار به استفاده از شمشیر می کشد. چهار انگشت یک نفر قطع می شود و یک نفر هم می میرد. خانواده ای که نفرات اول مردان آهنین بودند و تصاویرشان به عنوان قهرمان ، بارها روی آنتن رفته بود از هم می پاشند. یکی شان به کشوری آفریقایی متواری می شود و یکی هم روانه زندان. آن یکی هم دنبال راهی برای حل مشکل بزرگ به وجود آمده.

روح الله داداشی ، نفر اول مسابقات امسال قویترین مردان ایران ، سال هاست که در این مسابقات حاضر بود و البته همه او را یکی از با اخلاق ترین افراد این رشته می دانستند اما برآیند کاری برنامه قویترین مردان ایران برای ورزش کشور چه بوده؟ با این دو حادثه ناگوار این بحث قوت می گیرد: تعطیلی مسابقات مردان آهنین.

مسابقات مردان آهنین که 10 سال است روی آنتن می رود. مسابقاتی که ایده شکل گیری اش پس از پخش تصاویری از مسابقاتی بین المللی از مردان غول پیکر در سطح جهان الهام گرفته شد و با راه اندازی این برنامه ، رشته پرورش اندام در ایران اپیدمی شد. تب بازوهای ورآمده و هیکل های پف کرده همه جوانان 16 تا 25 سال را گرفت و رونقی افتاد به سفره باشگاهداران این رشته ورزشی. رقابت برای رسیدن به عنوان قویترین مرد ایران ، این مسابقات را به گل برنامه های سیما در تعطیلات نوروز هر سال بدل کرد . مسابقاتی که سبب تاسیس کمیته ای ورزشی به نام قویترین مردان در فدراسیون پرورش اندام شد.

هیکل هایی که برای بزرگ شدن شان باید مکمل های غیر مجاز نیروزا و آمپول های هورمونی بسیاری هزینه می شد و هر سال حجم عضلانی شرکت کنندگان که باید در رقابتی سخت با فولاد یا چوب ، قدرت و استقامت شان را به رخ می کشیدند ، افزوده می شد.

در خلال هر سال از مسابقات بود که هر بار اخباری درباره درگیری میان شرکت کنندگان ، چاقو کشی و رواج بی رویه استفاده از مواد نیروزا و سرنگ های تزریق آمپول های هورمونی در محل انجام مسابقات شنیده می شد اما قهرمانان حاضر در این مسابقات ، از چهره های دوست داشتنی جوانان بودند. در میان شرکت کنندگان هم کم کم می شد همه قشر شرکت کننده ای را دید. شرکت کنندگانی که گاه حتی از تحصیلکردگان دوره های آموزش عالی بودند .

این مسابقات اما همیشه منتقدان سنتی خود را داشت . اینکه بهترین تایم برنامه های تلویزیونی ورزشی و هزینه هایی بسیار خرج ترویج ورزشی می شد که نه المپیکی بود و نه با شعارهای پهلوانی ،آیینی ما همخوانی داشت و نه البته کنترلی بود بر سلامت واقعی حجم عضلانی شرکت کنندگان در مسابقات.

این ها گذشت تا حادثه قرایی ها ایجاد شد و حالا که قهرمانان این رشته در سوگ از دست رفتن یکی از با اخلاق ترین ورزشکاران این مسابقات ، عزادار هستند.

ناصر پورعلی فرد ، رئیس فدراسیون این رشته ورزشی درباره مسابقات قویترین مردان می گوید:« راستش ما چند دوره از آغاز مسابقات گذشته بود که کمیته قویترین مردان را راه اندازی کردیم. خود من هم از کسانی هستم که به پخش برنامه مردان آهنین ، ایرادهای را وارد می دانم اما ما تصمیم گیر نهایی نیستیم و صدا و سیما متولی اصلی برنامه است.»

او ادامه می دهد:« این انجمن که ما داریم در هیچ جای دنیا به این شکل وجود ندارد و نظارتی بر ورزشکارانش هم نیست. آنها هیچ پروتکلی برای کنترل مواد نیروزا هم ندارند . ما در زمان برگزاری مسابقات ، تنها راه مان این است که از آنها گواهی های عدم سوء پیشینه بگیریم.»

و این گفته درحالی است که پیش از این یکی از مسئولان عالیرتبه ورزشی که نقشی کلیدی در برگزاری مسابقات داشت می گفت:« یکی از دوره های اول ما به ورزشکاری کاپ اخلاق را دادیم . وقتی مسابقات روی آنتن بود از آگاهی ریختند به دفتر فدراسیون و خواهان نشانی او شدند چون پرونده های مختلفی از شکایت ها درباره او وجود داشت. پرونده هایی اخلاقی که مردم با دیدن تصویرش در تلویزیون شناخته بودنش و خواهان بازداشتش شدند.»

این سئوال را از یکی از مجریان سابق برنامه می پرسیم و او می گوید:« این ماجرا را که شما می گویید را نشنیدم اما بوده کسی که نفر اول اخلاق شده و خیلی هم اخلاق مدار نبوده است.»

و سئوال مشابه را این بار از پورعلی فرد می پرسیم و می گوید:« مشکلاتی از این دست ممکن است رخ داده باشد. راستش ما راه مان برای کنترل این است که بتوانیم از دستگاه های نظارتی استعلام بگیریم. درباره استفاده آنها از مواد نیروزا هم که کاری از دست مان بر نمی آید.»

بیش از 4 هزار باشگاه با مجوز برای فعالیت در این حوزه وجود دارد و به نظر می رسد تعداد این باشگاه ها با احتساب ، نمونه های بی مجوزشان تا چند برابر هم افزایش دارد. تب استفاده از مکمل ها همچنان در حد نگران کننده ای است و بسیاری از منتقدان این وضعیت ، مسابقات مردان آهنین را یکی از مسببین اصلی این مشکل قلمداد می کنند.

اگرچه صدا و سیما هنوز تصمیمی برای ادامه این برنامه نگرفته اما تقوی ، یکی از تهیه کنندگان این برنامه در گفت و گویی با خبرآنلاین به این ابهام ها پاسخ داده و از رسالت برنامه ای که ساخته دفاع کرده که بزودی می توانید این گفت و گو را هم بخوانید. او معتقد است به دلیل اینکه مثلا 4 دوچرخه سوار دوپینگ کرده اند آیا باید رشته دوچرخه سواری را تعطیل کرد؟

او همچنین اعتقاد داشت ساخت این رشته ورزشی بر اساس فرهنگ های آیینی کشورمان است و از قدیم پهلوانی و پهلوان بازی را مردم ما دوست داشتند . اینکه همین حالا هم برای پهلوانی که معرکه می گیرد تا زنجیر پاره کند ، هزاران نفر را به گرد خود جمع می کند.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1045
  • کل نظرات : 104
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 50
  • آی پی امروز : 98
  • آی پی دیروز : 90
  • بازدید امروز : 464
  • باردید دیروز : 268
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 1,746
  • بازدید ماه : 3,651
  • بازدید سال : 47,335
  • بازدید کلی : 1,679,090
  • کدهای اختصاصی